ACTIVITAT 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nom | Preparem postres de Madagascar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Curs o cicle | Cicle superior | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Temporització | Una sessió d’una hora | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Material | Per dur a terme aquesta activitat s’haurà de disposar de la cuina de l’escola, ja que és en aquest espai on trobarem totes les eines necessàries per cuinar. El mestre serà l’encarregat de preparar i portar tots els ingredients necessaris per elaborar les quatre receptes. És important que el professor ho prepari tot abans de començar l’activitat, ja que d’aquesta manera l’activitat es desenvoluparà amb més facilitat i sense cap imprevist. Els ingredients de cada recepta són els següents: · 2 tasses de farina · 1 tassa i mitja de farina d’arròs · 1 tassa de sucre morè · 1 tassa i mitja d’aigua · 1 ou Mofo Baolina (bunyols de vainilla)· 6 tasses de farina blanca · ½ tassa de farina de blat de moro · ¾ de tassa de sucre · ½ cullerada de sal · 2 ous · 2 cullerades d’oli · ¼ d’extracte de vainilla Mofo Sakay (bunyols amb espècies) · 2 tasses de farina · 1 cullerada i mitja de sal suau · 1 pebrot · 1 tassa i mitja d’aigua · ½ tassa de creixents picats · 2 cebes verdes picades · 1 tomàquet picat. Mofo Akondro (bunyols de plàtan)· 2 tasses de farina · 1 tassa i mitja de farina d’arròs · 1 tassa de sucre · 1 tassa i mitja d’aigua · 1 ou · ½ de sal · 6 plàtans madurs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció | Es dividirà el grup classe en 4 grups, on cada un realitzarà una de les quatre receptes proposades de bunyols típics de Madagascar. Cada grup comptarà amb un material i eines determinades, per tal de fer la classe més dinàmica i que tots els grups puguin realitzar l’activitat a la vegada. El mestre farà una explicació genèrica de com s’ha de portar a terme l’activitat, però guiarà als alumnes pas per pas. La preparació de les quatre receptes és molt senzilla i és la mateixa excepte petites variacions en la recepta de Mofo Akondro (bunyols de plàtan). Primerament, es barregen tots els ingredients sòlids en un bol, i a continuació s’hi afegeixen els líquids. En el cas dels bunyols de plàtan s’hi afegeixen tots els ingredients sòlids excepte els plàtans. Un cop s’aconsegueixi formar una pasta espessa, s’agafaran petites porcions donant-li forma rodona o de pilota. En la recepta de Mofo Akondro es tallarà el plàtan per la meitat vertical i després per la meitat horitzontal, de manera que es formin quatre peces de la fruita. En comptes de formar boles amb la pasta, com en les receptes anteriors, es cobrirà el tros de plàtan amb aquesta. Quan tots els grups hagin format els seus bunyols, el mestre els fregirà durant uns 2 o 4 minuts o fins que quedin daurats per totes les cares. Cal dir que s’han d’anar remenant per tal que els bunyols es facin per totes les cares i no se’n cremi alguna. A continuació es deixarà escorre en un paper absorbent. Finalment, se’ls podran menjar i tastar els altres bunyols que han fet els seus companys. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organització | Es divideix el grup classe en 4 grups cooperatiu. Aquests els realitzarà el mestre per tal d’aconseguir que siguin el més heterogenis possible. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objectius | · Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentant les pròpies opinions i contrastant-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic. · Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement, per comunicar-lo i per compartir-lo amb els altres, a partir del desenvolupament de les competències comunicatives pròpies de l’àrea (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació). · Participar en l’elaboració, realització i avaluació de projectes relacionats amb aspectes rellevants de l’entorn natural, social i cultural. · Planificar i realitzar projectes i aparells senzills, analitzant les propietats dels materials i les eines, tot valorant la contribució de la ciència i la tècnica a la millora de les condicions de vida de les persones. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competències |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Avaluació | Per poder avaluar aquesta activitat el mestre seguirà aquesta taula. Aquesta es respondrà per cada nen, i es marcarà si s’ha observat cada ítem o no.
|
ACTIVITAT 2 | |
Nom | Concurs de preguntes |
Curs o cicle | Cicle superior |
Temporització | Tres sessions d’una hora:
|
Material | Ordinadors (amb connexió a Internet i processador de textos incorporat) |
Descripció | La classe estarà dividida en 6 grups. Cada un d’aquests grups s’haurà d’especialitzar en un dels paquets d’informació. Quan cada grup ja tingui el seu apartat assignat el que hauran de fer és llegir-se els altres i fer 2 preguntes relacionades amb aquests (1 per fer al grup que s’ha especialitzat, i l’altre per si ja s’ha fet aquella pregunta. A la primera sessió cada grup preparà les preguntes per a la resta de la classe, i així d’aquesta manera aconseguirem que no només els experts tinguin informació sobre aquell apartat sinó que tots seran una mica més experts en tots els àmbits. A la segona sessió, els alumnes s’hauran d’especialitzar. En aquesta sessió es tindrà molt en compte el funcionament del grup, perquè seran ells que hauran de buscar la metodologia adequada per saber allò que s’exposa a la pestanya del grup. Es proposarà que cada membre del grup es documenti de tota la informació que els ha tocat, i que llavors hi hagi una posada en comú de tot allò que hagin trobat més rellevant; també se’ls hi donarà la oportunitat que cada un es delimiti una zona d’informació i que llavors l’exposi a tot el grup. Per últim, en l’última sessió es farà un concurs amb les preguntes que hagin sorgit. Primer es faran aquelles que hagin escollit en primera opció, i si en algun cas quedessin preguntes que no s’han formulat es faria una segon ronda. |
Organització | Principalment aquesta activitat estava orientada a dividir la classe en quatre grups per tal de que es repartissin els quatre apartats del bloc. Al veure que l’extensió de la pestanya Com és? i Com ha canviat? és més elevada que les dues restants hem decidit que la classe es dividirà amb 6 grups heterogenis (formats pel mestre) i que les dues pestanyes anteriors es partiran en dues, per tant, quedaran 6 paquets d’informació. |
Objectius | · Treballar amb les TIC · Saber fer un bon tractament de la informació · Aprendre a treballar en grup · Ser crítics · Conèixer una regió que no els hi és propera |
Competències | A l’hora de desenvolupar l’ activitat podem veure que aquesta infereix en més d’una competència. Les competències que hi estan relacionades són les següents: · Competències comunicatives o Competència comunicativa lingüística i audiovisual · Competències metodològiques o Competència del tractament de la informació i competència digital o Competència d’aprendre a aprendre · Competències personals o Competència d’autonomia i iniciativa personal · Competències de conviure i habitar el món o Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic o Competència social i ciutadana Cada una d’aquestes competències tenen un lligam diferent amb l’activitat que proposem. Les competències comunicatives són necessàries per tal de saber transmetre allò que realment volem dir, i al mateix temps entendre allò que estem llegint. Les competències metodològiques estan molt lligades a la part principal de l’activitat, que és saber escollir la informació que es dóna en el bloc, i tot seguit ser capaç d’extreure’n preguntes que realment siguin interessants. Amb les competències personals volem crear en els alumnes un sentit de responsabilitat en el seu propi aprenentatge i a la vegada donar-los una motivació extra, que és la de autogestionar-se el treball. Per últim, les competències de conviure i habitar el món, que són les més relaciones amb l’àrea de treball, ens ajudaran a fer entendre als alumnes que hi ha món més enllà de la regió allò on ells viuen, i d’aquesta manera adoptar una postura d’empatia i consciència envers les altres regions, coneixent així quins són els seus hàbits, els seus problemes, la seva forma de viure..etc. |
Avaluació | Per avaluar aquesta activitat es seguiran uns ítems que aniran des de la primera fase de desenvolupament fins al concurs de preguntes. A part de les respostes encertades també es valorarà molt el funcionament en el grup. Els ítems a observar són: · Ítems d'avaluació personals: o Participa de forma activa en la formulació de preguntes o Respecte la opinió dels companys o Sap arribar a un consens o És crític o Opina de forma respectuosa o Respecte el torn de paraula o És responsable a l’hora de dur a terme la seva part de feina o Aporta informació de forma positiva · Ítems d'avaluació grupals o Han aconseguit ser experts en el tema o -S’han gestionat de forma correcte el tractament de la informació o - Han fet preguntes coherents (no han sigut rebuscades, ni amb mala intenció...) Aquests ítems es valoraran amb un quadre, on es podrà marcar la opció: sí, no o més o menys, i on es podran afegir observacions |
ACTIVITAT 3* | |
Nom | “El comerç just” |
Curs o cicle | Cicle Superior |
Temporització | 1 sessió de dues hores |
Material |
|
Descripció | Es tracta de dividir el grup classe en 6 subgrups simulant països en desenvolupament i països subdesenvolupats. L’objectiu del joc és obtenir el màxim de punts possibles mitjançant la realització de formes geomètriques. Cada grup disposa d’un material específic però li manca d’altre. Per exemple: Els Estats Units disposa de estisores i compassos però li manquen llapis i la matèria prima, en aquest cas, les cartolines; en canvi, a Madagascar li manquen estris però disposa de cartolines. Per tant, els països hauran d’arribar a acords d’intercanvi de material per tal d’aconseguir la màxima riquesa possible. Per una banda, la persona dinamitzadora actuarà com la ONU, serà imparcial i serà l’encarregada d’intervenir en les disputes. Anotarà les transaccions, comentaris interessants i la corrupció; i per altra banda, haurà farà el recompte de punts acumulats a mesura que cada grup li entrega una figura ben realitzada. El comerç i la fabricació duraran aproximadament 45 minuts. En la segona part de l’activitat es farà una reflexió referent a la importància d’un comerç just. |
Organització | La persona dinamitzadora divideix el grup classe en 6 grups iguals en nombre d’alumnes i els reparteix una bossa a cada grup i el diagrama de formes. Seguidament els llegeix els objectius i les normes del joc. - Objectiu del joc: L’objectiu és que cada grup produeixi el màxim de punts possibles, mitjançant l’elaboració de les diferents formes determinades al diagrama de formes. - Normes del joc: Totes les formes han d’estar ben retallades i hauran de tenir les mesures exactes del diagrama.
Comença el joc, els participants disposen de 45 minuts per a realitzar els intercanvis de material i fabricar les formes geomètriques. A continuació, es farà el recompte de punts. Es veurà que els grups que han obtingut més punts són els grups que posseïen les bosses del grup A. S’iniciarà una avaluació i reflexió conjunta on es debatrà sobre els següents punts:
|
Objectius | · Col·laborar amb la resta del grup i elaborar estratègies per aconseguir el material que els manca · Reflexionar sobre el per què hi ha grups que ho han tingut més fàcil a l’hora d’assolir l’objectiu del joc. · Conèixer la importància d’un comerç just entre països. · Reflexionar sobre l’explotació que alguns països pateixen. · Identificar aquest fet amb el cas de Madagascar. · Pensar com es podria dur a terme un comerç just. |
Competències | · Competència social i ciutadania · Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic · Competència matemàtica · Competència comunicativa |
Avaluació | Esmentada a l’organització |
ACTIVITAT 4 | |
Nom | J – Clic de Madagascar |
Curs o cicle | Cicle Mitjà o Superior |
Temporització | L’activitat Clic pròpiament dita no dura ni un quart d’hora, però es tracta de que primer hi hagi un treball de lectura i processament de la informació de l’apartat del bloc Com és?. I un cop fet el Clic, també es podria fer un debat sobre les errades, els encerts, què han après, què els hi ha agradat del país,... Per tant, es podria destinar una sessió d’entre 1 hora i 1 hora i mitja per fer aquesta activitat. |
Material |
|
Descripció |
|
Organització | L’activitat clic està pensada per realitzar-se de forma individual, tot i que si no hi ha prou ordinadors per cada alumne, es pot considerar el fet d’agrupar els alumnes per parelles o fins i tot per trios, tot i que d’aquesta manera el mestre haurà de procurar que el treball sigui cooperatiu de veritat, és a dir, que tots els membres del grup assoleixin els aprenentatges. La resta de treball d’aprenentatge previ al clic es pot fer de tres maneres:
|
Objectius |
|
Competències |
|
Avaluació | Considerem que aquesta activitat no ha de ser avaluada, simplement, si el mestre considera que els alumnes necessiten que hi hagi nota per motivar-se més en l’aprenentatge, podrà escollir fer un mini qüestionari en la següent sessió perquè els alumnes demostrin els aprenentatges assolits gràcies a l’activitat Clic. Però nosaltres no hem afegit cap forma d’avaluació dins l’aplicació J-Clic perquè no ho era l’objectiu que buscàvem. |
ACTIVITAT JCLIC